Leadership - rizika - změny
Cílová skupina
- majitelé firem a manažeři na všech pozicích, interim manažeři,
- vedení úřadů a dalších organizací,
- personalisté,
- odborníci na podnikatelská, bezpečnostní a zdravotní rizika,
- krizoví manažeři,
- pracovníci controllingu,
- projektoví manažeři,
- manažeři kvality,
- auditoři.
Harmonogram: 9:00 až 12:00 výuka a trénink, 12:00 až 13:00 polední přestávka, 13:00 až 16:00 výuka a trénink, dopoledne i odpoledne občerstvení na místě.
Zaměření kurzu
Zkušenosti ukazují, že manažeři ztrácejí čas řešením problémů, které vůbec nemusely vzniknout, kdyby proaktivně využívali osvědčené postupy vedení lidí. V mnoha organizacích není zaveden účinný systém managementu rizik - manažeři se hledáním hrozeb a jejich příčin systematicky nezabývají. Odstraňování následků bývá mnohem dražší a časově náročnější než prevence. Často je podceňována příprava a implementace změn. Kurz je určen jak pro učenlivé manažery, tak pro ty, kdo se na manažerskou pozici připravují. V kurzu využíváme interaktivní nástroje vhodné i pro manažerskou praxi, a to zejména:
- diagnostické dotazníky,
- kreativní diskuse (brainstorming, brainwriting),
- metody identifikace rizik,
- metody hodnocení pracovních a týmových dispozic,
- metody jak odhalit příčiny nezájmu o aktivní účast ve změnových procesech.
Motto: Vést lidi může být radostnou výzvou pro vedoucího i pro vedené.
Cíl
1. Ujasnit
· proč má řízení lidských zdrojů, rizik a změn pro každou organizaci a pro každého manažera klíčový význam,
· jakých závažných chyb se manažeři často dopouštějí,
· co musí každý manažer dělat, aby se v každodenní praxi uměl efektivně postavit problémům, chybám, selháním lidí a procesů, poklesu výkonu atd.,
· jak zvládat situace, kdy k selháním přesto dojde, a jak zmírňovat jejich následky.
2. Seznámit posluchače s praktickými postupy a metodami, které manažerům umožňují:
· včas rozpoznávat nedostatky, snižující výkonnost lidí, ohrožující pracovní procesy a způsobující závažné časové, produktové, personální a finanční ztráty,
· odhalovat hrozby a nalézat jejich příčiny,
· včas zavádět účinná preventivní i nápravná opatření,
· minimalizovat negativní dopady vzniklých problémů,
· zlepšovat schopnosti a odhodlání proaktivně identifikovat zdroje rizik,
· adresně zapojovat pracovníky do zavádění organizačních a procesních změn,
· využívat rizika jako příležitosti vyvarovat se příštích problémů,
· bojovat se zloději času,
· zlepšovat vertikální i horizontální komunikaci,
· efektivně vést pracovní týmy.
3. Vybrané postupy a metody vyzkoušet během kurzu v modelových situacích.
Hlavní témata
- Hledání příčin neúspěchů, chyb, skrytých nedostatků v činnostech lidí a určování těch příčin, jejichž odstranění je (1) urgentní a (2) reálné; metody a praktické postupy identifikace rizik, analýz nehod, hledání kořenových příčin, klasifikace závažnosti, karty problémů, kauzální analýzy…
- Prevence a zvládání rizik – principy, postupy navrhování a implementace prakticky proveditelných, efektivních a ekonomicky výhodných opatření k nápravě zjištěných závad a k prevenci identifikovaných rizik.
- Odhalené riziko jako příležitost ke zlepšování.
- Personální management – rozvoj lidských zdrojů, controlling, kariérové řízení, snižování fluktuace atd.
- Procesní management – zásady, analýzy procesů a procesních sítí, včasné odstraňování procesních nedostatků, prevence procesních rizik, řízení pomocí cílů, koncepty vnitřních zákazníků a vlastníků procesů.
- Spolehlivost lidského činitele - přehled častých objektivních i subjektivních příčin selhání lidského činitele, kterým manažer musí soustavně předcházet.
- Jak lidi účinně motivovat.
- Změnový (projektový) management - změna jako zdroj rizik, příprava a implementace změn, zjišťování a řízení kritických faktorů úspěchu, vedení zaměstnanců při přípravě a zavádění změn - aby změny vítali a uměli je aktivně uvádět v život.
- Vedení týmů – jejich sestavování, zlepšování výkonnosti, kreativity, kompetencí, komunikace a kooperace.
- Hodnocení individuálních dispozic pro práci v týmech – výběr lidí do pracovních týmů, přidělování týmových rolí, přidělování odpovědností a pravomocí.
- Zásady efektivní komunikace, rozvoj komunikačních schopností - empatie, asertivita, využívání zpětné vazby, praktické využití skupinového řešení problémů a dalších osvědčených postupů týmové práce.
- Vedení porad – příprava, cíle, časté chyby.
- Prevence, řešení (zvládání) konfliktů - typy, příčiny, projevy, důsledky, postupy, časté chyby.
- Time management, priority management - co nám krade čas a jak těmto ztrátám předcházet, jak rozhodovat o prioritách, segmentace úkolů a plánování času.
- Rozbor vazeb mezi zdroji rizik - kauzální řetězce, synergie, lavinové efekty, dominové efekty…
- Zpřehledňování sítě rizik formou hierarchicky uspořádaných seznamů a grafů, registrů a karet rizik.
- Monitorování a využívání skoronehod.
- Rizikologické myšlení - principy a postupy, škodlivé tendence a návyky.
- Bezpečnost informací – analýza, ochrana.
- Hodnocení a optimalizace pracovních podmínek - identifikace a odstraňování nedostatků, ergonomie, prevence a zvládání stresů atd.
- Rozvoj pracovních způsobilostí, koncept učící se organizace, význam sebehodnocení.
- Znalostní management - informační toky, řízení a rozvoj z hlediska tvorby, sdílení a využívání znalostí a informací, péče o znalostní kapitál (know-how).
- Formování firemní kultury, etika.
Rozsah: 3 dny, které mohou, ale nemusí následovat bezprostředně po sobě; kurz určený pro jedinou organizaci může proběhnout dle dohodnutého flexibilního rozvrhu a kdekoli v ČR a SR.
PhDr. Ing. Jiří Kruliš napsal o řízení rizik obsažnou knihu Jak vítězit nad riziky. Linde Praha, 2011, ISBN 978-80-7201-835-2. Je to praktická příručka pro podnikatele, manažery, personalisty, auditory, poradce. V našich půldenních a jednodenních kurzech si lze tuto knihu zakoupit za sníženou cenu 350 Kč; ve vícedenních kurzech ji dostanete jako bonus zdarma.
- ČVUT PRAHA - Fakulta strojního inženýrství
- Filosofická fakulta UK, obor psychologie
- 4 semestrové postgraduální studium angličtiny
- VÚ bezpečnosti práce v Praze
- poradenská agentura PREP PRAHA
- pracovní pobyty a stáže v Anglii a Německu
Autor a spoluautor několika knih, VŠ učebnic a desítek odborných článků.
- procesní řízení
- řízení a rozvoj lidských zdrojů
- optimalizace organizační struktury,
- rozvoj týmových schopností a procesů,
- znalostní management,
- firemní kultura, komunikace, motivace, spolehlivost lidského činitele, sdílení znalostí,
- management kvality,
- změnový management,
- bezpečnostní management a prevence pracovních a zdravotních rizik.
Standardní cena: 9 500 Kč