Řízení změn
Také se potýkáte s problémy při zavádění změn? Není divu, žijeme v prostředí, které se neustále mění. Změna je nutným předpokladem stability i adaptability.
Lidé se změnám brání. Navíc, při přípravě změn nebývá věnována dostatečná pozornost prevenci rizik ohrožujících jejich průběh a výsledky. Rizikem je i fakt, že změny nikdy neprobíhají izolovaně.
Neúspěšné implementace změn mohou mít závažné nepříznivé důsledky:
- finanční ztráty a ztráty času,
- nesplnění záměrů, projektů,
- zvýšené výdaje na přípravu a realizaci nových projektů,
- selhání procesů, nedodržení termínů, ztráty zákazníků,
- pokles motivace a pracovní morálky,
- narušení týmové spolupráce atd.
A naopak: každá vydařená změna zlepší postoje zaměstnanců k dané organizaci i ke změnám příštím.
Principy změnového managementu (change management) nabízejí praktické a užitečné návody pro přípravu a zavádění změn, postupy jak překonávat odpor ke změnám, jak předcházet změnovým rizikům, ať už provozním, personálním nebo zákaznickým, jak se bránit zlodějům času, jak vést projektové a realizační týmy.
Cílová skupina
- manažeři, podílející se na vedení lidí při změnách,
- personalisté,
- vedoucí projektových týmů,
- „agenti změn“, tj. pracovníci, kteří přebírají odpovědnost za prosazování změn a podporu změnových procesů.
Cíl
Seznámit se s praktickými postupy a metodami a vyzkoušet si je v modelových situacích
- jak vést lidi a týmy ve fázích přípravy a realizace změn,
- jak s předstihem odhalovat nedostatky v pracovních procesech a činnostech, rozpoznávat příčiny problémů a účinně jim předcházet,
- jak navrhovat nápravná a preventivní opatření, jak minimalizovat negativní dopady vzniklých problémů,
- jak průběžně optimalizovat podmínky a předpoklady, aby nedocházelo ke zbytečným ztrátám,
- jak zvyšovat motivaci zapojovat se do změn - překonávat odpor ke změnám,
- jak zlepšovat týmovou komunikaci a spolupráci,
- jak se efektivně bránit ztrátám času.
Harmonogram: 9:00 až 12:00 výuka a trénink, 12:00 až 13:00 polední přestávka, 13:00 až 16:00 výuka a trénink, dopoledne i odpoledne občerstvení na místě.
Program
Obsah workshopů se vždy přizpůsobuje konkrétním potřebám podniku a zájmům účastníků. Výchozí osnova je tvořena těmito body:
První workshop (W1)
- PROČ má VEDENÍ a ROZVOJ lidských zdrojů pro každý podnik klíčový význam.
- ZMĚNOVÝ MANAGEMENT (– úvod). Proč je pro podnik tak důležitý, proč se lidé změnám brání, fáze změnových procesů atd.
- Jaké CHYBY se často v podnicích vyskytují. Jak je to v našem podniku? Diskuse – brainstorming. Využití Diagnostického škálového dotazníku.
- Úspěšný vedoucí neztrácí čas řešením zbytečných problémů. Jak to dělá? Brainstorming (dokončení při W2).
- MANAGEMENT RIZIK – metody a postupy identifikace příčin, prevence, zvládání, rizikologické myšlení.
- LEADERSHIP - co je při vedení a rozvoji lidí nejdůležitější, na co by se manažeři, personalisti, auditoři měli zaměřit, co je častou příčinou problémů, starostí, ztrát času, nespokojenosti, konfliktů … Diskuse (kulatý stůl), brainwriting.
- Klíčový význam lidských zdrojů a spolehlivosti lidského činitele - využívání postupů sloužících v každodenní manažerské praxi k rychlému vyhledávání a zvládání hrozících nebo vznikajících problémů a nedostatků.
- Brainstorming Navrhněte nějaký problém, situaci, „skřípající“ záměr… ze své praxe, ze svého podniku. Jeden vybereme a zkusíme něco navrhnout.
V mezidobí komunikace e-mailem (brainwriting - metoda Delphi) na dohodnuté téma:
problém – jak ho řešit – cíl – postup – očekávané efekty.
Druhý workshop (W2)
- Vyhodnocení e-mailového brainwritingu.
- ZMĚNOVÝ MANAGEMENT - témata, principy, postupy, návody.
- Příčiny negativních postojů zaměstnanců, postupy a metody jejich odhalování a zvládání – 1. jak zjistit příčiny pasivity, nezájmu, odporu, 2. jak zlepšovat motivaci k aktivní práci pro změny; metoda HODNOCENÍ POSTOJŮ KE ZMĚNÁM.
- Rozvoj SCHOPNOSTÍ, znalostní management, učící se organizace – předpoklady, postupy.
- Dokončení brainwritingu o LEADERSHIPU (W 1 bod 6).
- VEDENÍ TÝMŮ - co je zdrojem MOTIVACE pracovat pro tým a pro plnění jeho cílů a úkolů (zejména při změnách); diskuse, brainwriting.
- Jak využívat a zvyšovat potenciál TÝMŮ - vedení týmů, komunikace, sebereflexe, rozvoj schopností, prevence a řešení konfliktů, kultura. Sestavování produktivních týmů a přidělování týmových rolí – metoda Hodnocení individuálních dispozic pro práci v týmech.
- KOMUNIKACE - postupy, cíle, typy, předpoklady, překážky, chyby, rozvoj schopností, metody týmové komunikace. Předcházení a řešení konfliktů. Vedení porad. Aseretivita. Brainwriting: Předpoklady kvalitní komunikace, překážky, chyby.
- TIME management a PRIORITY management - postupy organizování a využívání času, prioritizace úkolů podle naléhavosti a závažnosti, prevence a zvládání zlodějů času. Dokončení brainwritingu (W 1 bod 4).
- Doplnění e-mailového brainwritingu.
PhDr. Ing. Jiří Kruliš je autorem knihy Jak vítězit nad riziky. Linde Praha, 2011, ISBN 978-80-7201-835-2. Je to praktická příručka pro podnikatele, manažery, personalisty, auditory, poradce. V našich půldenních a jednodenních kurzech si lze tuto knihu zakoupit za sníženou cenu 350 Kč; ve vícedenních kurzech ji dostanete jako bonus zdarma.
- ČVUT PRAHA - Fakulta strojního inženýrství
- Filosofická fakulta UK, obor psychologie
- 4 semestrové postgraduální studium angličtiny
- VÚ bezpečnosti práce v Praze
- poradenská agentura PREP PRAHA
- pracovní pobyty a stáže v Anglii a Německu
Autor a spoluautor několika knih, VŠ učebnic a desítek odborných článků.
- procesní řízení
- řízení a rozvoj lidských zdrojů
- optimalizace organizační struktury,
- rozvoj týmových schopností a procesů,
- znalostní management,
- firemní kultura, komunikace, motivace, spolehlivost lidského činitele, sdílení znalostí,
- management kvality,
- změnový management,
- bezpečnostní management a prevence pracovních a zdravotních rizik.
Standardní cena: 6 000 Kč